fredag 4 november 2011

Längtan

Som många av er säkert har märkt, ploppar det upp babynyheter lite nu som då här i bloggvärlden. Även bland kompisar på facebook. Och det är så underbart! Jag kunde inte vara lyckligare för var och en, och önskar att alla (som bara VILL få barn) kunde uppleva den underbaraste känslan i världen, lyckan över att få ett eget barn! Det är en så mäktig känsla, genuin lycka minsann. Uttrycket att skaffa barn har jag däremot mycket svårt för p.g.a. att många par har svårigheter med att bli med barn och skaffar dom inte sådär bara. Vi råkar vara en sån familj. Och det glädjer mig verkligen att jag kan säga familj (och nu menar jag inte att man inte kan vara en familj utan barn, well I'm sure you get the point), att vi har haft den turen att ändå bli föräldrar till en frisk flicka som dessutom är världens underbaraste människa. Och då menar jag verkligen tur, för visst är det ju det, att bland all sjukdom i världen, dessutom få ett friskt barn!

Som tur har vi aldrig haft några storslagna drömmar om en stor familj med mååånga barn, men 2-3 barn har varit drömmen. I och med att vi fick Li, är vi såpass tacksamma över henne att vi börjat tänka att ifall vi aldrig mera får barn, så är det naturligtvis okej och räcker för oss. Och det är verkligen en tröstande tanke, att vi ändå har fått chansen att bli föräldrar, även om det skulle betyda att vi inte kunde få fler barn.

Likväl krossas mitt hjärta varje gång som Li talar om en syster eller en bror. Att Alma (hennes bästis på dagis) är hennes syster. Eller när hon redan ligger i sängen på kvällen och vi talar om ett och annat, så berättar hon för mig att mjukis-apan är hennes syster. Inuti krossas mitt hjärta varje gång. För det är så sorgligt på sätt och vis, att hon inte kanske någonsin får en egen syster eller bror. Det är ju inget som är definitivt, men emellanåt känns det bara så utopistiskt att vi skulle få ett till barn. Den eviga besvikelsen månad efter månad, ibland känns det bara lite tungt. Som nu. Och då måste man lite få ventilera.

But tomorrow's a better day, I'm sure!

34 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att er dröm går i uppfyllelse ännu!! Massor med lyckosparkar och varma kramar!

    SvaraRadera
  2. Fortsätt hoppas, fortsätt drömma.

    SvaraRadera
  3. En stor dos med "Lycka till" härifrån också. Det är modigt att våga prata högt om svåra saker.

    SvaraRadera
  4. Jag kan på inga vis föreställa mig vad ni har gått igenom eller känner. Men jag är så innerligt glad att du bloggar om det. Hoppas det känns bättre imorgon!

    SvaraRadera
  5. Hoppas att er lycka slår in!

    SvaraRadera
  6. vet du, det där låter precis som jag då ja va liten...önskade mej mest av allt ett syskon, men nej det ville ej sej...mamma har berättat att det skar i hjärtat varje gång jag pratade om mina kompisar som syskon eller kusiner eller dockan i butiken som vi verkligen inte kunde lämna dit...de va ju min lillasyster!! men, men, 12 år senare efter att mamma å pappa hade "gett upp" så kom en lillebror.....SÅ, ge inte upp hoppet! stor kram till dej!

    SvaraRadera
  7. En fint skriven påminnelse om att inget ska tas för givet. Kram!

    SvaraRadera
  8. Detta inlägg tycker jag alla borde läsa och tänka efter innan dom nästa gång frågar: -När skall ni ha barn? - Kanske ni snart skaffar nå syskon? - Blir de flera? - När blir de flera? För tyvärr är de rätt många som behöver hjälp på vägen. Följer serien Drömmen om ett barn på sveriges tv3 och den ger många tankar och berör massor. Man skall inte ta någonting förgivet och tänka efter vad man frågar av andra!
    Lycka till och njut av varann!!!

    SvaraRadera
  9. Tankeväckande och fint! Man vill ju bara så gärna att allas önskningar på babyfronten ska slå in. Hoppas det ordnar sig på bästa sätt för er!

    SvaraRadera
  10. Vet du, jag blev så rörd av att läsa ditt inlägg. Jag vet precis vad du känner. Jag och min man har försökt få vårt första barn i över ett år nu och några månader sedan blev jag gravid, men fick missfall. Så det här har varit en mycket jobbig tid för oss, längtan efter ett eget barn är så stort och sorgen och besvikelsen när jag fick missfall var obegripligt stor. Vi försöker att inte tappa modet, försöker tänka positivt och hoppas att någon vacker dag får vi också uppleva den lyckan. Men det är svårt när så många vänner omkring oss blir gravida och får barn. För vissa går det så lätt och det känns som om de tar det för givet, att det är så lätt att bli gravid osv.

    Jag skickar dig en massivt stor styrkekram och du skall veta att du inte är ensam med dina tankar! Vissa dagar är jag t.o.m. avundsjuk för mina vänner som är gravida, men jag har accepterat att dessa känslor är svåra för mig och jag har rätt att ha mina dåliga dagar och jag får känna mig svag ibland. Det går nog om. Kram!

    SvaraRadera
  11. Vad fint skrivet! Håller tummarna för er :)

    SvaraRadera
  12. Måste bara få berätta, att jag var 42 då jag fick mitt första barn och 43 då det andra kom...
    Förstår precis din tankegång... Men vi har inte behövt kämpa (jag var 41 då jag träffade min man), däremot har jag kämpat med mig själv innan det. Levde ensam sen många år, fick en stor livskris och tog mig igenom den. Sakta men säkert återvände tron på att livet kan bli bra. DÅ, träffade jag Honom. Hade drömt klart om barn, trodde jag var för gammal, men så en dag förstod jag att allt inte var som det skulle :-). Vilken glädje, och oro! Min ålder var hög-risken stor för att få ett utv.stört barn. Men jag släppte tanken och njöt. Idag har vi två friska underbara barn på 2 år och 6 månader. Jag tror att allt har en mening, men jag förstår dig så väl... Känner lite sorg, över att aldrig mer bära ett barn, men samtidigt är min tacksamhet så stor, att jag fått dessa två trollungar... Nåt som varken jag, eller någon annan hade trott skulle hända! Allt gott till er!

    SvaraRadera
  13. Sure will :)

    SvaraRadera
  14. Kram på dig med!

    SvaraRadera
  15. Tack snälla!

    SvaraRadera
  16. Tack snälla du!

    SvaraRadera
  17. Tack för omtanken, today is a good day :)

    SvaraRadera
  18. Kram på dig också!

    SvaraRadera
  19. Tack för din kommentar, samma sak har jag hört av flera andra med liknande problem. Tack för peppet, det ska vi definitivt inte göra! Kram

    SvaraRadera
  20. Eller hur? Jo, månne det inte gör det förr eller senare. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  21. Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  22. Tack för din fina kommentar! Jag i min tur skickar dig/er en dubbelt så massivt stor styrkekram och en megados med hopp, och tillägger att jag hoppas så innerligt att det snart är er tur! KRAM

    SvaraRadera
  23. Tack för din fina kommentar! Jag blir så glad över att du efter alla motgångar ändå lyckats med det som du aldrig trodde var möjligt! Så tack för hoppet, och tack detsamma!

    SvaraRadera
  24. Jag förstår att det river i själen. Barn säger sånt där på skoj, men man uppfattar inte det så. Kramar till dig. <3

    SvaraRadera
  25. En kram även av mig. Sen ska du tanka styrka de fina dagarna. De gör att man orkar när det känns motigt igen. Numera när jag är riktigt sorgsen (även om min sorg är en annan än din) kan jag få lite kraft av det att jag vet att det går om.

    SvaraRadera
  26. Tack, det ska jag definitivt göra. Och det är väl just därför man orkar vara positiv (oftast)! Kram på dig med!

    SvaraRadera
  27. Vad underbart vackert och ärligt skrivet av dig! Jag respekterar dig för att du vågar öppet skriva om detta mycket känsliga o hysch hysch ämne. All styrka och tro på att ni kommer att få er tur, det kan bara ta lite tid...
    Kramar
    ellen

    SvaraRadera
  28. Tack Ellen för din kommentar, den värmer mitt hjärta! Kram

    SvaraRadera
  29. Vi sitter själv o kämpar med samma sak nu, har försökt i 7 månader (inte länge jag vet), men då man blir gravid på en gång o får missfall, känns dessa månader riktigt låånga.

    SvaraRadera
  30. Hej Malin! Tack för din kommentar. Förstår helt känslan, för en själv känns varje månad som går som en jätte lång tid för att man längtar och hoppas, tankarna kretsar hela tiden runt samma tema. Man kommer liksom inte undan tankarna vilket resulterar i att man konstant tänker på det. Lycka till med försökandet, det går helt säkert vägen förr eller senare!

    SvaraRadera