söndag 2 juni 2013

What happens when innocence is confronted by monstrous evil?

 
Hej på er! Måste bara snabbt kika in här och säga hej innan jag återigen flyttar mig utomhus för att njuta av det härliga vädret! Idag ska vi fira makens födelsedag med bbq-fest!
 
 Igår låg jag i solstolen och läste den här gamla boken på bilden, finns det andra som läst den? Alltså, ska vi diskutera kring den? För ärligt sagt blev jag besviken. Tycker att John Boyne framställer barnen i boken som väldigt ointelligenta. Att framställa en nioåring (som dessutom är son till en SS kommendör samt nya chefen för koncentrationslägret) som att inte ha en aning om vad som försiggår utanför deras nya hus i den Polska landsbygden (och i världen överlag) är att undervärdera ett barn, ett barn som dessutom gått i skola i Berlin. Jag förstår att författaren har skapat den naiva pojken för att beskriva koncentrationslägerhistorian ur ett oskyldigt barns perspektiv, men tycker att han rejält undervärderar en nioårings intelligens. Som någon så beträffligt kommenterat boken framstår den sexåriga i The Shining som en Mensamedlem i jämförselse med den nioåriga Bruno. Bortsett från detta var boken gripande och upprörande, stundvis även fascinerande, men skulle nog inte läsa om boken. Vad tyckte ni? 
 
Men nu ska jag ut i solen. Ha en skön söndag allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar