måndag 30 januari 2012

Veckoslutets långkok


Så var veckoslutet över och jobbet kallar. Skönt men ganska så programfyllt blev veckoslutet i alla fall. Nya bloggen tog upp ganska mycket av min tid, och kommer säkert att göra det en tid framöver i och med att jag först håller på att lära mig hur Blogger fungerar. Är inte riktigt hundra nöjd med layouten men den får duga, for now. 

Älskar veckoslut bl.a. för att man har tid med långkok. Jag vet inte något som skulle smaka godare än en riktigt mör och saftig köttgryta som fått puttra i flera timmar. Efter en dag av pulka-åkning och utevistelse smakar det himmelskt. Det bästa med slow food är att man inte behöver vakta maten utan hinner med annat under tiden. Denna gång blev det karelsk stek och jag har märkt att köttet blir så otroligt mycket mörare om man steker köttbitarna en stund innan man lägger dom i lergrytan (jag använder en Römertopf, billig och bra). Så ställer man köttet i ugnen tillsammans med t.ex. kålrot, rotselleri, morot, vilöksklyftor, lök och lagerblad. Och valfria kryddor, jag älskar timjan. 

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/3432099/hemmamami?claim=y7e65j5sv4s">Follow my blog with Bloglovin</a>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar