söndag 23 februari 2014

Hembageri


Hej söndag! I dag har vi inte gjort mycket annat än bakat diverse läckerheter, bl.a. lantbröd på surdeg och vaniljkringlor. Recept på lantbrödet hittade jag i nyaste Glorian Ruoka & Viini-tidning, testade dessutom receptet två gånger, men båda gångerna steg bröden riktigt dåligt även om jag bakade dem helt enligt anvisningarna. Gott var det, men brödet blev ganska platt och detta var säkert inte meningen. Inte på basen av bilden i tidningen i alla fall...

Det jag nämligen hatar mest av allt är recept som inte funkar, det finns ju verkligen inget mer frustrerande än ett recept som inte levererar utan slöser bara ens dyrbara tid! Framförallt när själva surdegen måste få göra sig i en skål i 24 timmar. Morr...


Å andra sidan så lyckades vaniljkringlorna över förväntan! Receptet fick jag härifrån, jag stekte dock kringlorna i 200 grader istället för 250 grader, 250 grader är helt för hög temperatur i vår ugn ifall man inte vill bränna dom. Ni ska absolut testa receptet, jag lovar att ni kommer att älska dom! Mums!


Nu ska vi bara ligga i soffan och njuta av resten av söndagen. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar