måndag 24 februari 2014

Förra sommarens skörd


Så var det måndag. Igen. Och vi är igen en vecka närmare våren och sommaren, älskar't! Solen skiner och termometern ute visar +7 grader, vackert så det förslår! 

Varje sommar, flera gånger i veckan, plockar jag in buketter av lavendel från gården och låter dom torka i buntar runt omkring huset. När dom har torkat lägger jag dom i korgar och placerar hit och dit. På så sätt får vi njuta av lavendeldoften året om. 

Hälften av buketterna som jag plockar in från trädgården använder jag till att laga doftpåsar som jag sedan placerar i lådor och skåp här hemma. Att plocka knoppar och låta dom torka är ett mycket mer tidskrävande jobb, men såååå värt det. Jag dammsuger även med jämna mellanrum lite lavendelknoppar för att fräscha upp dammsugaren och för att få rummen att dofta gudomligt. 


Ett enkelt tips till er om ni, som jag, älskar doften av lavendel.

Nu önskar jag er alla en underbar start på veckan!

1 kommentar:

  1. Tack för ett väldoftande tips! Det där med damsugningen skall testas :)

    SvaraRadera