måndag 7 oktober 2013

Namaste


Hej på er! Jag skulle visst ge er receptet på de otroligt goda semlorna som jag bakat flera gånger under dom senaste veckorna. Ursprungliga receptet kommer härifrån, men jag har lite modifierat t.ex. saltmängden bara för att jag tycker att brödet blev bättre så. Istället för 1,5msk salt använde jag enbart 0,75msk och tycker att den mängden var precis passlig (testade nämligen första gången med 1,5msk och tyckte att brödet blev helt för saltigt!), men det är ju en smaksak. Jag lät degen jäsa i rumstemperatur i ca. 1 timme och rörde om degen ordentligt innan jag satt den i kylskåpet övernatten. Det viktigaste med att få semlor med en knaprig yta (men saftig och go inuti) är vattnet. Du ska ha en extra plåt i ugnen som ska vara placerad under själva deg-plåten, och när du fört in deg-plåten i ugnen, häller du vatten på plåten som ligger nedanför. Ångan gör att brödet blir knaprigt och oooh-så-gott! Jag brukar tillsätta vatten några gånger under stektiden, anefter vattnet har avdunstat. Receptet är verkligen värt att testas och den blev genast en favorit i vår familj.

Igen är det måndag, helt sjukt! Vi var i Tallinn under veckoslutet och känns som om tiden gick, om möjligt, ännu fortare än vanligt. Oavsett är det ny vecka och nya tag som gäller. För tillf'ället sitter jag och tänjer efter dagens balettlektion, det är så otroligt roligt men ack så svårt. Det talas redan om julfest och föreställning och jag tror att jag dör för så bra är vi nog faktiskt inte! Huuu säger jag...hahahaha!

Men nu önskar jag er en skön måndagkväll!

2 kommentarer: