måndag 7 april 2014

Diskussion om ålder


Hej på er! Hade ni ett skönt veckoslut? Vi njöt av det fina vädret på lördagen genom att tvätta fönstren hemma, jag tror faktiskt att vi senast har tvättat dom för ca. 3 år sedan. Enda orsaken till att vi överhuvudtaget fick dom tvättade nu heller var att mina föräldrar skulle ha tillbaka sin "fönsterputsare" som vi lånade förra hösten för att tvätta fönstren (men bara testade typ ett fönster och glömde bort hela grejen), så det var bara att ta itu med saken. Fönstertvättande har aldrig varit lättare, vi tvättade alla fönster i nedre våningen (utifrån och inifrån) på kanske en timme! Och då har vi 9 stora fönster! Ett tips till er som tampas med samma problem men inte får det gjort!

Nu till själva inlägget, Linn och Nadia snackade om åldersnoja i senaste avsnittet av SNAKK och jag tänkte ta del i diskussionen helt enkelt för att jag tycker att ämnet och andras tankar kring det är otroligt fascinerande. Personligen har jag ingen åldersangst åt någotdera håll för tillfället men kan berätta för er att jag absolut hade det när jag var ung. Ett decemberbarn väntar konstant på något; alltid sist i klassen att fira födelsedag, sist med att fylla aderton, sist att få körkort osv. Men just p.g.a. att man konstant går och väntar på något tills man nått dom "viktigaste" milstolparna dvs. blivit myndig eller fått körkort osv. märker man att man inte behöver vänta och längta mera, man står ju ändå på samma linje med alla andra jämnåriga i slutändan. Det känns t.o.m. roligt att vara sist som fyller år nu när man är äldre, haha! 

Jag märker samma längtan hos Li (hon har ju födelsedag samma dag som jag!), och känner igen allt detdär från min egen barndom. Ofta säger hon saker som "sen mamma när jag är vuxen tänker jag använda all din smink och sminka mig massor!", eller "sen mamma när jag är vuxen tänker jag använda alla dina fina kläder och klackskor!" kort och konsist "sen mamma när jag är vuxen får jag bestämma över mig själv och inte ni!" eller "Sen när det är min födelsedag...mamma, när ÄÄÄR det riktigt min födelsedag? Näääär fyller jag 6 år som alla andra?" Och jag vet ju exakt vad hon menar! Men samtidigt så önskar jag att hon inte behövde gå runt omkring i 20 år och vänta ihjäl sig bara för att sen inse att det slutligen var ganska onödigt. Å andra sidan tror jag också att det eviga längtandet och väntandet är något som är inbakat i ett decemberbarns huvud som inte försvinner förrän man nått dom, för en själv, viktiga milstolparna.

Hur som haver, min "åldersnoja" försvann den dag när jag inte mera behövde känna mig yngre än alla andra. Och fastän Linn sa att hon hatar frasen "Age is just a number" så är det ju just och endast det det är sist och slutligen. En siffra. Inte nödvändigtvis något som definierar dig, eller som får dig att känna dig ung eller gammal. Jag fyller 33 år i december, men känner mig inte en dag över 25. Jag har ingen ångest över att åldras och glömmer alltsom oftast bort hur gammal jag överhuvudtaget är. När någon frågar mig hur gammal jag är så hamnar jag räkna upp från 1981 till 2014 för att ge rätt svar. Kanske jag har åldersnojat tillräckligt i ungdomen för att slippa göra det mera, vem vet. Eller sen kommer den tillbaka när jag fyller 38. But who's counting anyways? Än så länge stirrar ett relativt fräscht ansikte tillbaka i spegeln. Huruvida det ansiktet ser ut om 10 eller 20 år kan jag bara gissa, men hoppeligen känner jag mig nöjd även då. 

Hur är det med er andra, har ni åldersangst?

4 kommentarer:

  1. Vad var det för en suverän fönstertvättare? Sådan vill jag definitivt ha för det känns som att vi bor i ett växthus när det är dags för fönstertvätt.
    Tänkte genast att din dotter kan kanske börja ett år senare skolan för då är hon ju per automatik äldst i klassen. :) Jag börja åldersnoja efter 40 och det är inte roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linnéa! Hade tydligen glömt att länka till fönstertvättaren i inlägget,haha! Men alltså en helt basic Kärcher, hur har man någonsin orkat tvätta fönster (eller torka egentligen) utan en sån? Helt otroligt lätt och snabbt! Helt bra idé i och för sig, men hon jämför ju sig med andra i dagisgruppen och säkert det värsta som skulle kunna hända är att hon hamnade stanna kvar medan dom andra börjar i skolan. :)

      Radera
  2. Vad SKÖNT för dej! Låter väldigt sunt. Önskar jag åldersnojat klart jag med.. :)

    SvaraRadera
  3. Vad SKÖNT för dej! Låter väldigt sunt. Önskar jag åldersnojat klart jag med.. :)

    SvaraRadera